vrijdag 19 februari 2010

Deel 17 OORLOG

De brief die jullie in artikel 16 konden lezen ben ik op zondag persoonlijk in de brievenbus van de burgemeester, de schepen en de directrice gaan steken en de brief voor het hoofd van de schoolraad is mijn vrouw persoonlijk gaan afgeven in zijn bakkerij. Diezelfde dag kwam er van nergens reactie.
Op maandagochtend, de laatste schooldag 2008-2009, brachten we Luka naar school. De Tang was met geen haar te bespeuren en uit het gedrag van de juffen konden we opmaken dat zij geen weet hadden van ons schrijven. Die middag zat het schooljaar erop en door omstandigheden kon ik onze dochter niet van school gaan halen en moest mijn vrouw dat doen.
Ze ging zoals gewoonlijk Luka in haar klasje halen en bij het buitengaan stond de Tang aan de schoolpoort, zij wenste mijn vrouw en dochter een prettige vakantie. Geen woord over de brief, het leek wel of dat mens was zich van geen kwaad bewust. Op dat moment hadden we van niemand een reactie gehad en dat zou ook zo blijven.
Dat ik behoorlijk aan de kook was zullen jullie al wel hebben kunnen vermoeden. In hun brief schreven ze dat openheid de weg is naar herstel, wel dan brengen we alles in de openheid dacht ik toen. Ik belde een contact op bij de Frut, deed mijn verhaal, mailde de bewuste brieven naar de redactie en er werd een fotograaf naar ons gestuurd om het artikel dat op dinsdag zou verschijnen kleur te geven.
De volgende ochtend kreeg ik telefoon van mijn trouwe vriend Sebastiaan, het artikel was voorpagina nieuws! En hij had het verhaal ook al gehoord op het nieuws bij Q Music. Zet je maar schrap zei hij want die radiozender maakt deel uit van dezelfde groep als VTM, en als die nieuws ruiken zijn ze er als de kippen bij.
Geen uur later kreeg ik inderdaad telefoon van VTM of ze nog voor de middag mochten komen filmen zodat de reportage nog in het middagnieuws getoond zou kunnen worden. Ik stemde uiteraard zonder twijfelen in. Ook ATV en Het Laatste Nieuws namen die dag nog contact met mij op en mijne kop verscheen op beide zenders en op woensdag stond er ook een artikel in HLN.
In het artikel van de Gazet stond ook een kort antwoord van de burgemeester, samengevat zei hij: ik heb de directrice geadviseerd om die brief niet rond te geven en laat het gerecht toch hun werk doen. Ook beweerde hij dat hij nog maar pas op de hoogte was gesteld van de feiten.
Dat men het gerecht zijn werk moet laten doen is een vaststaand feit en dat hij de directrice van advies heeft voorzien is ok. Of het waar was dat hij nog maar pas op de hoogte was gebracht laat ik in het midden. Maar weer geen woord over ons en het feit dat wel degelijk gebeurd was. Geen reactie vanuit het schoolbestuur noch van de gemeente. NOOIT!Wel veel steun van vrienden en bekenden die tot toen niet wisten wat er gebeurd was.

Geen opmerkingen: